TRADITII SI OBICEIURI -VALORI DE SEAMA ALE CULTURII ROMANESTI
ARGUMENT
În creaţia populară românească s-a înglobat de-a lungul vremurilor geniul poporului românesc. Acesta şi-a creat valori artistice inegalabile, reprezentând un adevărat patrimoniu naţional, care nu face altceva decât să întregească identitatea noastră ca popor european.
Marele filosof Constantin Noica propunea pentru un dicţionar al tuturor culturilor ce trebuia sa fie scos sub egida UNESCO, trei cuvinte româneşti: colinda, doina, dor, deoarece aceste cuvinte sunt reprezentative pentru spiritualitatea românească.
În vremurile progresului pe care îl trăim, când ştiinţa si tehnica au luat o amploare fără precedent, asistam cu tristeţe cum valorile culturale, veritabile documente de viaţă, pierd din ce în ce mai mult teren. De aceea, considerăm că este oportun să veghem ca adevăratele comori ale poporului să nu se piardă în negura vremurilor, din uitare sau neglijenţă. Cadrele didactice sunt cele dintâi care trebuie să le cunoască, să le înţeleagă, să le păstreze şi să le transmită mai departe.
Acest parteneriat pare a fi o modalitate funcţională prin intermediul căreia dascălii pot lua contact direct cu valorile culturale, se pot întoarce la izvoare, la tot ceea ce este mai autentic, pentru a se constitui în ceea ce trebuie să numim cu dragoste şi mândrie „identitate naţională”.
În creaţia populară românească s-a înglobat de-a lungul vremurilor geniul poporului românesc. Acesta şi-a creat valori artistice inegalabile, reprezentând un adevărat patrimoniu naţional, care nu face altceva decât să întregească identitatea noastră ca popor european.
Marele filosof Constantin Noica propunea pentru un dicţionar al tuturor culturilor ce trebuia sa fie scos sub egida UNESCO, trei cuvinte româneşti: colinda, doina, dor, deoarece aceste cuvinte sunt reprezentative pentru spiritualitatea românească.
În vremurile progresului pe care îl trăim, când ştiinţa si tehnica au luat o amploare fără precedent, asistam cu tristeţe cum valorile culturale, veritabile documente de viaţă, pierd din ce în ce mai mult teren. De aceea, considerăm că este oportun să veghem ca adevăratele comori ale poporului să nu se piardă în negura vremurilor, din uitare sau neglijenţă. Cadrele didactice sunt cele dintâi care trebuie să le cunoască, să le înţeleagă, să le păstreze şi să le transmită mai departe.
Acest parteneriat pare a fi o modalitate funcţională prin intermediul căreia dascălii pot lua contact direct cu valorile culturale, se pot întoarce la izvoare, la tot ceea ce este mai autentic, pentru a se constitui în ceea ce trebuie să numim cu dragoste şi mândrie „identitate naţională”.
Puncte tari:
• Abililăţile dobândite în administrarea site-ului pe care se editează toate lucrările participante, acţiunile propuse de colaboratori, materialele ilustrative ale etapelor intermediare ale proiectului;
• Atitudinea pozitivă a elevilor din şcolile implicate în proiect faţă de tradiţiile locale;
• Colaborarea bună dintre cadrele didactice din diferite zone ale ţării pe teme folclorice;
• Disponibilitatea cadrelor didactice, de a colabora cu profesorii de informatică şi de a folosi dotările din tehnologia informaţiei şi comunicare;
Oportunităţi:
• Existenţa unei reţele de comunicare, conexiune la internet între şcolile participante la proiect;
• Exprimarea dorinţei de participare a unui număr mare de şcoli, din mediul rural şi urban din toate zonele României ;
• Implicarea comunităţii în viaţa şcolii;
• Participarea cadrelor didactice la stagii de perfecţionare didactică şi educativă, în străinătate beneficiind de burse şi granturi (Socrates, CIAPS – Centrul de Informare şi Asistenţă pentru Proiecte Şcolare, Educaţia pentru formarea adulţilor, Managementul proiectelor educative).
• Abililăţile dobândite în administrarea site-ului pe care se editează toate lucrările participante, acţiunile propuse de colaboratori, materialele ilustrative ale etapelor intermediare ale proiectului;
• Atitudinea pozitivă a elevilor din şcolile implicate în proiect faţă de tradiţiile locale;
• Colaborarea bună dintre cadrele didactice din diferite zone ale ţării pe teme folclorice;
• Disponibilitatea cadrelor didactice, de a colabora cu profesorii de informatică şi de a folosi dotările din tehnologia informaţiei şi comunicare;
Oportunităţi:
• Existenţa unei reţele de comunicare, conexiune la internet între şcolile participante la proiect;
• Exprimarea dorinţei de participare a unui număr mare de şcoli, din mediul rural şi urban din toate zonele României ;
• Implicarea comunităţii în viaţa şcolii;
• Participarea cadrelor didactice la stagii de perfecţionare didactică şi educativă, în străinătate beneficiind de burse şi granturi (Socrates, CIAPS – Centrul de Informare şi Asistenţă pentru Proiecte Şcolare, Educaţia pentru formarea adulţilor, Managementul proiectelor educative).
Coordonatorii proiectului din unitatile implicate:
Inv.Nicolita Dinu Jud.Dolj
Prof. Carmen Petre, Jud. Dolj
Inv. Constantin Tudor jud. Dolj
Inv. Ecaterina Truica jud. Dolj
Instit. Pauna Tanta, jud. Dolj
Inst.Cornelia Popescu jud. Gorj
Inv. Imbuzan Viorica jud.Tulcea
Instit.Doina Carciu jud.Suceava
Inv. Goran Gabriela jud. Teleorman
Instit. Orasanu Daniela jud. Botosani
Instit. Elena Nuica, Bucuresti -COORDONATOR LA NIVEL DE PROIECT "MINORITATI"
Instit.. Larisa Bazavan, Prahova
Inst. Hosu Adriana, Baia Mare
Inst. Magda Ionescu , Braila
Inv. Maricica Popov, Galati
Inv.Elena Pop,Bacau
Inv. Iulia Chende,Cluj
Inv.Nona Amzoi,Mehedinti
Inst. Sorina Grosu, Arges
Inst.Violeta Harangus, Hunedoara
Prof. Elena Chitu, Olt
Inst.Elena Rusu ,Constanta
UNITATI SCOLARE IMPLICATE IN PROIECT
Liceul Teoretic „Henri Coanda” Craiova, Jud. Dolj
Liceul Teoretic „Henri Coanda” Craiova, Jud. Dolj
Scoala Generala „Constantin Savoiu” Tg. Jiu, Jud. Gorj
Sc. Gen. „Grigore Antipa” Tulcea, jud. Tulcea
Gr. cu Program Normal nr 13 „Neghinita”, Suceava, jud. Suceava
Sc. Gen. „Mihail Sadoveanu”, Braila, jud. Braila
Sc. Gen. Nr. 2 Lupeni, jud. Hunedoara
Sc. Gen cu clasele I-VIII, „Stefan cel Mare", Alexandria, jud. Teleorman
Sc. cu cls. I-VIII "Ciocarlia" , jud. Constanta
Scoala nr. 40 "Aurel Vlaicu" ,jud. ConstantaGrup Scolar Cobadin, jud. Constanta
Sc. "George Calinescu" Onesti, jud. Bacau
Sc. cu cls I-VIII Nr. 5 Buhusi, jud. Bacau
Sc. cu cls I-VIII Buciumi, jud. Bacau
Sc. cu cls I-VIII Dragugesti, com Helegiu, jud. Bacau
Sc. cu cls. I-VIII Nr. 1 Negioesti, com. Stefan cel Mare , jud. Bacau
Sc. cu cls. I-VIII "Octav Bancila" nr. 7 "Octav Bancila" , Botosani
Scoala cu clasele I-VIII nr. 10, Botosani
Sc. cu cls. I-VIII Nr. 9 - Structura nr. 13, Baia Mare
Scoala de arte si meserii "Toma Caragiu", Ploiesti
Scoala 194 "Marin Sorescu" sector IV - Bucuresti
Sc. gimnaziala nr. 18 , Galati
Sc. cu cls. I-VIII "Constatin Negreanu", Drobeta Tr. Severin, jud. Mehedinti
Liceul Teoretic Mihai Viteazul , Caracal , jud. Olt
Sc. Nr. 11 "Mihai Eminescu" - Pitesti , jud. Arges
Liceul Teoretic Iulia Zamfirescu- Mioveni , jud. Arges
Scoala Generala Colibasi -judetul Arges
Liceul Teoretic "Eugen Pora"-Cluj Napoca
Colaboratorii unitatilor implicate in proiect
Prof. Rada Catargena jud. Dolj
Prof. Rada Catargena jud. Dolj
Inv. Zuleanu Florentina jud. Dolj
Inv. Radut Liuta jud. Dolj
Prof. Cincea Simona Dorina jud. Dolj
Inv. Lula Corina jud. Dolj
Inv. Vlad Irina jud. Dolj
Inv. Simona Filip jud. Dolj
Inv. Camelia Ionele jud Dolj
Inv.Catrinescu Cornelia jud. Gorj
Inv.Oana Stelescu jud. Gorj
Instit. Dimofte Gina- Gherghina, Com. Vanatori, jud. Galati
Inv. Maria Nour, Galati
Inv. Serea Mariana,Galati
Instit. Mihailescu Silvia , Constanta
Instit. Radulescu Daniela, Constanta
Ed. Butonaru Lenuta, Constanta
Inst. Gheorghe Fanica, Braila
Inv.Poenaru Cornelia, Braila
Inv.Ionascu Liliana, Braila
Prof. Corina Arghira, Arges
Prof. Ionel Tuta, Arges
Prof. Lavinia Orasanu, Arges
Un comentariu:
Este o mare onoare pentru partenerii clujeni sa cunoasca astfel de oameni de calitate precum are judetul Dolj reprezentat prin distinsa doamna invatatoare Nicolitza Dinu care a initiat excelentul proiect la nivel national si care,inca din faza incipienta, atrage prin seriozitate,precum si prin modul inovator de promulgare a obiceiurilor din fiecare judet.Proiectul are la baza deosebita comunicare intre partenerii din judete si se doreste a fi o legatura cat mai evidenta calitativa intre cadre didactice de inalta tinuta profesionala din invatamantul romanesc.
Imi exprim bucuria si incantarea de a relationa pozitiv din punct de vedere profesional cu doamna invatatoare Nicolitza Dinu si ii doresc ca pe parcursul desfasurarii intregului proiect national sa ne incante, precum a facut-o deja in faza initiala, cu spontaneitatea, creativitatea si tactul pedagogic oglindite pana acum.
Succes tuturor partenerilor si abia astept sa ne revedem curand cu roadele muncii fiecaruia.
Cu drag,
institutor Iulia Chende,
partener Cluj-Napoca
Trimiteți un comentariu